Selv de kolde julehjerter smelter, når vi holder dem varmt og kærligt ind til os.

udklip

Juletid, – det er en tid, hvor vi giver os ekstra tid til vores nærmeste.

Vi giver dem gaver.

Vi fortæller dem, at vi er glade for, at de er i vort liv.

En del af dem, får oven i købet en masse knus og kram.

Sådan har jeg det med alle jer, som kommer i min klinik.

I er alle mine kære kunder.

Kunder, klienter eller reelt gode venner, for det er den måde, som jeg i mit indre tænker på jer, når i kommer i min klinik – Homeoteket.

Gode venner, fordi I giver mit liv og min arbejdsdag – stor mening og stor betydning – alle ugens dage.

I ønskes derfor alle sammen, den dejligste jul og et skønt nytår.

Naturligvis er jeg også opmærksom på den alvor, som vi er omgivet af, med hensyn til de mange konflikter, der eksisterer mellem mennesker af forskellig religiøs overbevisning og kulturel baggrund.

Man skal i en sådan tid huske på, at selvom nogle menneskers handlinger gør, at vi ønsker dem borte og døde, så er der næsten altid en mor og en far, der har krammet og elsket dem, – som vi ønsker borte. En mor og far, der vil græde og savne deres barn, – hvis det som voksent pludselig er borte.

Når man ikke giver sig tid til at lytte og forstå hinanden, med omsorg og respekt for hinandens forskelligheder, så bliver vores forskelligheder ikke længere grundlag for gensidig inspiration og fælles vækst, men derimod i stedet for – grundlag for ødelæggelse og destruktion.

Vi er i en tid, hvor det at lytte med hjertet, er blevet erstattet af alt for mange ensidige befalinger fra hjernen. Hjerner, der er opfyldt af angst for forskellighed og uforudsigelighed.

Med mine mange års livserfaring, der kan jeg med sikkerhed sige, at upåagtet af hvorledes vi vælger at leve vort liv, så vil vort liv en dag tage sin slutning.

Det der gør et liv meningsfuldt, er ud fra min erfaring og samtaler med mange mennesker, – hvor mange dage og timer, du har været i selskab med mennesker, der ønsker dig det godt og vælger at rumme dig, på trods af alt.

julebillede-2016

Mit juleønske og nytårsønske til jer alle sammen i år, er naturligvis, – giv plads og rum til alle, – for det giver langt de fleste mennesker lyst til at passe på hinanden og været noget specielt for hinanden.

En verden, hvor vi har lyst til at være noget specielt for hinanden, det giver en verden med hjerteplads til mange mennesker.

Rigtig god jul og godt nytår.

Mange julehilsner,

Christian Andersen

CEO for Homeoteket

 

